صفحه ها
دسته
لیــنک ویژه دانلود موسـقی
دست نوشته های تنهایی من
ترفند
دلتنگی من غم تنهایی
قالب های بلاگفا
موسقی
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 363432
تعداد نوشته ها : 113
تعداد نظرات : 30
Rss
طراح قالب
سهراب سپهری در 15 مهر ماه 1307 در شهر کاشان به دنیا آمد. پدرش اسدالله سپهری کارمند اداره پست و تلگراف بود و هنگامی که سهراب نوجوان بود پدرش از دو پا فلج شد. با این حال به هنر و ادب علاقه ای وافر داشت. نقاشی می کرد، تار می ساخت و خط خوبی هم داشت.

سپهری در سال های نوجوانی پدرش را از دست داد و در یکی از شعرهای دوره جوانی از پدرش یاد کرده است (خیال پدر) یک سال بعد از مرگ او سروده است:


در عالم خیال به چشم آمدم پدر
کز رنج چون کمان قد سروش خمیده بود
دستی کشیده بر سر رویم به لطف و مهر
یک سال می گذشت، پسر را ندیده بود


مادر سپهری فروغ ایران سپهری بود. او بعد از فوت شوهرش، سرپرستی سهراب را به عهده گرفت و سپهری او را بسیار دوست می داشت.

دوره کودکی سپهری در کاشان گذشت. سهراب دوره شش ساله ابتدایی را در دبستان خیام این شهر گذرانید.

سپهری دانش آموزی منظم و درس خوان بود و درس ادبیات را دوست داشت و به خوش نویسی علاقه مند بود.

سپهری در سال های کودکی شعر هم می گفت، یک روز که به علت بیماری در خانه مانده و به مدرسه نرفته بود با ذهن کودکانه اش نوشت:

ز جمعه تا سه شنبه خفته نالان
نکردم هیچ یادی از دبستان
ز درد دل شب و روزم گرفتار
ندارم من دمی از درد آرام


در مهرماه 1319 سپهری به دوره دبیرستان قدم گذارد و در خرداد ماه 1326 آن را به پایان رساند.

سهراب از سال چهارم دبیرستان به دانش سرا رفت و در آذر ماه 1325 یعنی اندکی بیش از یک سال بعد از به پایان رساندن دوره دو ساله دانش سرای مقدماتی به استخدام اداره فرهنگ کاشان (اداره آموزش و پرورش) در آمد و تا شهریور 1327 در این اداره ماند.

در این هنگام در امتحانات ادبیات شرکت کرد و دیپلم کامل دوره دبیرستان را نیز گرفت.

سال بعد او به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت. وقتی که در این دانشکده بود، نخستین دفتر شعرهایش را چاپ کرد و مشفق کاشانی با دیدن شعرهای سپهری پیش بینی کرد که او در آینده آثار ارزشمندی به ادبیات ایران هدیه خواهد داد.

اولین کتاب سپهری با نام "مرگ رنگ" در تهران منتشر شد که به سبک نیما یوشیج بود.

سپهری دومین مجموعه شعر خود را با نام "زندگی خواب ها" در سال 1332 سرود و در همین سال بود که دوره لیسانس نقاشی را در دانشکده هنرهای زیبا با رتبه اول و دریافت نشان اول علمی به پایان رساند.

از سال 1332 به بعد، زندگی سپهری در گشت و گذار و مطالعه نقاشی و حکاکی در پاریس، رم و هند و شرکت در نمایشگاه ها و آموختن و تدریس نقاشی گذشت، تا جایی که بعضی او را "شاعری نقاش" خوانده اند و بعضی دیگر "نقاشی شاعر".

سهراب در سال 1337 دو کتاب "آوار آفتاب" و "شرق انده" را آماده چاپ کرد ولی موفق به چاپ آنها نشد و سرانجام در سال 1340 این دو کتاب به انضمام "زندگی خواب ها" زیر عنوان "آوار کتاب" منتشر شد.

در این کتاب می توان به جلوه های زبان خاص سپهری برخورد کرد و همچنین شور و شوق آمیختگی با طبیعت را- که در شعرهای بعدی کاملاً واضح می شود- بیشتر دید.

در "شرق اندوه" سپهری از هر نظر تحت تاثیر غزلیات مولوی است و شعرهای این مجموعه همه شادمانه و شورانگیزند.

دو شعر بلند "صدای پای آب" و "مسافر" پنجمین و ششمین کتاب های او هستند.



شهرت سپهری از سال 1344 و با انتشار شعر بلند "صدای پای آب" آغاز شد. در "صدای پای آب" است که محتوای ویژه ی شعر سپهری فرمش را می یابد. فرم و محتوای شعر سپهری، از "صدای پای آب" به بعد به هماهنگی می رسند.

"صدای پای آب"، کنایه از صدای پای مسافری در سفر زندگی است. این شعر که روز به روز بر شهرت و محبوبیت او افزود، اولین بار در فصلنامه ی آرش در آبان همان سال منتشر شد.

سپهری که تمام عمرش را به دور از جنجال روزنامه ها و مجلات و فقط با دوستان اندک و تنهایی خود می زیست و بدین سبب از طرف نشریات جدی گرفته نشده بود، در سال 1345 با انتشار شعر بلند "مسافر" که یکی از درخشان ترین شعرهای فارسی است، بزرگی و شاعری اش را بر نشریات تحمیل کرد.


"مسافر" تأمل و سیر و سفر شاعر است در فلسفه ی زندگی.
"جحم سبز" هفتمین مجموعه شعری سپهری و کامل ترین آن ها است.

"حجم سبز" پایان آخرین جستجوی های سپهری در شعر "مسافر" اوست. گویی پاسخ همه پرسش ها را یافته و به همه حقایق رسیده است.

شاعر دیگر منتظر مژده دهندگان نمی ماند بلکه خود قصد می کند که بیاید
و پیام آورد: روزی خواهم آمد و پیامی خواهم آورد ...

هشتمین و آخرین مجموعه شعری سهراب سپهری "ما هیچ، ما نگاه" است.

در این کتاب بر خلاف مجموعه"حجم سبز" و دو شعر بلند "صدای پای آب" و "مسافر" شاعر روی به یأس دارد. اما یأسی که جز از حوزه ذهن رنگین سپهری بیرون نمی تراود.

سپهری در سال 1355 تمام هشت دفتر و منظومه خود را در "هشت کتاب" گرد آورد.
"هشت کتاب" نموداری تمام از سیر معنوی شاعر جویای حقیقت است، از اعتراضات سیاسی تا شور جست و جو و ره سپردن در عرفانی زمینی.
"هشت کتاب" یکی از اثر گذارترین و محبوب ترین مچموعه ها، در تاریخ شعر نو ایران است.

سپهری در سال 1357 به بیماری سرطان خون مبتلا شد و در سال 1358 برای درمان به انگلستان رفت، اما بیماری بسیار پیشرفت کرده بود و سرانجام در اول اردیبهشت ماه 1359 ، سهراب سپهری به ابدیت پیوست.

نخست قرار بود که طبق خواست خودش او را در روستای"گلستانه" به خاک بسپارند، اما به پیشنهاد یکی از دوستانش برای اینکه طغیان رود، مزارش را از بین نبرد او را در صحن "امامزاده سلطان علی" دهستان مشهد اردهال به خاک سپردند.



نمونه ای از شعر سهراب سپهری از مجموعه "حجم سبز"

به باغ هم‌سفران

صدا کن مرا
صدای تو خوب است.
صدای تو سبزینه آن گیاه عجیبی است
که در انتهای صمیمیت حزن می‌روید.

******

کسی نیست،
بیا زندگی را بدزدیم، آن وقت
میان دو دیدار قسمت کنیم.
بیا با هم از حالت سنگ چیزی بفهمیم.
بیا زودتر چیزها را ببینیم.
ببین، عقربک‌های فواره در صفحه ساعت حوض
زمان را به گردی بدل می‌کنند.
بیا آب شو مثل یک واژه در سطر خاموشی‌ام.
بیا ذوب کن در کف دست من جرم نورانی عشق را.
***
مرا گرم کن
(و یک‌بار هم در بیابان کاشان هوا ابر شد
و باران تندی گرفت
و سردم شد، آن وقت در پشت یک سنگ،
اجاق شقایق مرا گرم کرد.)

***

در این کوچه‌هایی که تاریک هستند
من از حاصل ضرب تردید و کبریت می‌ترسم.
من از سطح سیمانی قرن می‌ترسم.
بیا تا نترسم من از شهرهایی که خاک سیاشان چراگاه جرثقیل است.
مرا باز کن مثل یک در به روی هبوط گلابی در این عصر معراج پولاد.
مرا خواب کن زیر یک شاخه دور از شب اصطکاک فلزات.
اگر کاشف معدن صبح آمد، صدا کن مرا.
و من، در طلوع گل یاسی از پشت انگشت‌های تو، بیدار خواهم شد.
و آن وقت
حکایت کن از بمب‌هایی که من خواب بودم، و افتاد.
حکایت کن از گونه‌هایی که من خواب بودم، و تر شد.
بگو چند مرغابی از روی دریا پریدند.
در آن گیروداری که چرخ زره‌پوش از روی رویای کودک گذر داشت
قناری نخ زرد آواز خود را به پای چه احساس آسایشی بست.
بگو در بنادر چه اجناس معصومی از راه وارد شد.
چه علمی به موسیقی مثبت بوی باروت پی برد.
چه ادراکی از طعم مجهول نان در مذاق رسالت
تراوید.
***
و آن وقت من، مثل ایمانی از تابش "استوا" گرم،
تو را در سرآغاز یک باغ خواهم نشانید. ~~
پنج شنبه سی یکم 2 1388
مردی دیروقت، خسته و عصبانی از سر کار به خانه بازگشت. دم در، پسر پنج ساله اش را دید که در انتظار او بود.بابا ! یک سوال از شما بپرسم؟بله حتماً. چه سوالی؟بابا شما برای هر ساعت کار چقدر پول می گیرید؟مرد با عصبانیت پاسخ داد : « این به تو ربطی نداره. چرا چنین سوالی می پرسی؟ »فقط می خواهم بدانم. بگویید برای هر ساعت کار چقدر پول می گیرید؟اگر باید بدانی می گویم. 20 دلار.پسر کوچک در حالی که سرش پایین بود، آه کشید. بعد به مرد نگاه کرد و گفت : « می شود لطفا 10 دلار به من قرض بدهید؟»مرد بیشتر عصبانی شد و گفت :‌« اگر دلیلت برای پرسیدن این سوال فقط این بود که پولی برای خرید اسباب بازی از من بگیری، سریع به اتاقت برو و فکر کن که چرا اینقدر خودخواه هستی. من هر روز کار می کنم و برای چنین رفتارهای کودکانه ای وقت ندارم. »

پسر کوچک آرام به اتاقش رفت و در را بست.مرد نشست و باز هم عصبانی تر شد.بعد از حدود یک ساعت مرد آرامتر شد و فکر کرد که شاید با پسر کوچکش خیلی خشن رفتار کرده است. شاید واقعا او به 10 دلار برای خرید چیزی نیاز داشته است. بخصوص اینکه خیلی کم پیش می آمد پسرک از پدرش پول درخواست کند.مرد به سمت اتاق پسر رفت و در را باز کرد.خواب هستی پسرم؟نه پدر بیدارم.من فکر کردم با تو خشن رفتار کرده ام. امروز کارم سخت و طولانی بود و ناراحتی هایم را سر تو خالی کردم. بیا این هم 10 دلاری که خواسته بودی. پسر کوچولو نشست خندید و فریاد زد : « متشکرم بابا » بعد دستش را زیر بالشش برد و از آن زیر چند اسکناس مچاله بیرون آورد.مرد وقتی دید پسر کوچولو خودش هم پول داشته دوباره عصبانی شد و گفت :‌« با اینکه خودت پول داشتی چرا دوباره تقاضای پول کردی ؟ »بعد به پدرش گفت : « برای اینکه پولم کافی نبود، ولی الان هست. حالا من 20 دلار دارم. آیا میتوانم یک ساعت از کار شما را بخرم تا فردا زودتر به خانه بیایید؟ چون دوست دارم با شما شام بخورم ...

دسته ها : داستان کوتاه
پنج شنبه سی یکم 2 1388
درباره ازدواج بسیار گفته و شنیده ایم. اما مطالبی که در زیر می آید شاید برای شما تازگی داشته باشد.
از میان ضرب المثل های ملل مختلف و همین طور سخنان شخصیت های بزرگ جهان پیرامون ازدواج شصت مورد را انتخاب کرده ایم. بسیاری از این حرف ها جنبه شوخی و مزاح دارد اما تعداد دیگری از آنها شاید وصف حال من و شما باشد! همین طور قسمت دیگری از این گفته ها می تواند برای عده ای حکم کلید راهنما را داشته باشد.
1-هنگام ازدواج بیشتر با گوش هایت مشورت کن تا با چشم هایت.( ضرب المثل آلمانی)
2- مردی که به خاطر " پول " زن می گیرد، به نوکری می رود. ( ضرب المثل فرانسوی )
3- لیاقت داماد ، به قدرت بازوی اوست . ( ضرب المثل چینی )
4- زنی سعادتمند است که مطیع " شوهر" باشد. ( ضرب المثل یونانی )
5- زن عاقل با داماد " بی پول " خوب می سازد. ( ضرب المثل انگلیسی )
6- زن مطیع فرمانروای قلب شوهر است. ( ضرب المثل انگلیسی )
7- زن و شوهر اگر یکدیگر را بخواهند در کلبه ی خرابه هم زندگی می کنند. ( ضرب المثل آلمانی )
8- داماد زشت و با شخصیت به از داماد خوش صورت و بی لیاقت . ( ضرب المثل لهستانی )
9- دختر عاقل ، جوان فقیر را به پیرمرد ثروتمند ترجیح می دهد. ( ضرب المثل ایتالیایی)
10-داماد که نشدی از یک شب شادمانی و عمری بداخلاقی محروم گشته ای .( ضرب المثل فرانسوی )
11- دو نوع زن وجود دارد؛ با یکی ثروتمند می شوی و با دیگری فقیر. ( ضرب المثل ایتالیایی )
12- در موقع خرید پارچه حاشیه آن را خوب نگاه کن و در موقع ازدواج درباره مادر عروس تحقیق کن . ( ضرب المثل آذربایجانی )
13- برا ی یافتن زن می ارزد که یک کفش بیشتر پاره کنی . ( ضرب المثل چینی )
14- تاک را از خاک خوب و دختر را از مادر خوب و اصیل انتخاب کن . ( ضرب المثل چینی )
15- اگر خواستی اختیار شوهرت را در دست بگیری اختیار شکمش را در دست بگیر. ( ضرب المثل اسپانیایی)
16- اگر زنی خواست که تو به خاطر پول همسرش شوی با او ازدواج کن اما پولت را از او دور نگه دار . ( ضرب المثل ترکی )
17- ازدواج مقدس ترین قراردادها محسوب می شود. (ماری آمپر)
18- ازدواج مثل یک هندوانه است که گاهی خوب می شود و گاهی هم بسیار بد. ( ضرب المثل اسپانیایی )
19- ازدواج ، زودش اشتباهی بزرگ و دیرش اشتباه بزرگتری است . ( ضرب المثل فرانسوی )
20- ازدواج کردن وازدواج نکردن هر دو موجب پشیمانی است . ( سقراط )
21- ازدواج مثل اجرای یک نقشه جنگی است که اگر در آن فقط یک اشتباه صورت بگیرد جبرانش غیر ممکن خواهد بود. ( بورنز )
22- ازدواجی که به خاطر پول صورت گیرد، برای پول هم از بین می رود. ( رولاند )
23- ازدواج همیشه به عشق پایان داده است . ( ناپلئون )
24- اگر کسی در انتخاب همسرش دقت نکند، دو نفر را بدبخت کرده است . ( محمد حجازی)
25- انتخاب پدر و مادر دست خود انسان نیست ، ولی می توانیم مادر شوهر و مادر زنمان را خودمان انتخاب کنیم . ( خانم پرل باک )
26- با زنی ازدواج کنید که اگر " مرد " بود ، بهترین دوست شما می شد . ( بردون)
27- با همسر خود مثل یک کتاب رفتار کنید و فصل های خسته کننده او را اصلاً نخوانید . ( سونی اسمارت)
28- برای یک زندگی سعادتمندانه ، مرد باید " کر " باشد و زن " لال " . ( سروانتس )
29- ازدواج بیشتر از رفتن به جنگ " شجاعت " می خواهد. ( کریستین )
30- تا یک سال بعد از ازدواج ، مرد و زن زشتی های یکدیگر را نمی بینند. ( اسمایلز )
31- پیش از ازدواج چشم هایتان را باز کنید و بعد از ازدواج آنها را روی هم بگذارید. ( فرانکلین )
32- خانه بدون زن ، گورستان است . ( بالزاک )
33- تنها علاج عشق ، ازدواج است . ( آرت بوخوالد)
34- ازدواج پیوندی است که از درختی به درخت دیگر بزنند ، اگر خوب گرفت هر دو " زنده " می شوند و اگر " بد " شد هر دو می میرند. ( سعید نفیسی )
35- ازدواج عبارتست از سه هفته آشنایی، سه ماه عاشقی ، سه سال جنگ و سی سال تحمل! ( تن )
36- شوهر " مغز" خانه است و زن " قلب " آن . ( سیریوس)
37- عشق ، سپیده دم ازدواج است و ازدواج شامگاه عشق . ( بالزاک )
38- قبل از ازدواج درباره تربیت اطفال شش نظریه داشتم ، اما حالا شش فرزند دارم و دارای هیچ نظریه ای نیستم . ( لرد لوچستر)
39- مردانی که می کوشند زن ها را درک کنند ، فقط موفق می شوند با آنها ازدواج کنند. ( بن بیکر)
40- با ازدواج ، مرد روی گذشته اش خط می کشد و زن روی آینده اش . ( سینکالویس)
41- خوشحالی های واقعی بعد از ازدواج به دست می آید . ( پاستور )
42- ازدواج کنید، به هر وسیله ای که می توانید. زیرا اگر زن خوبی گیرتان آمد بسیار خوشبخت خواهید شد و اگر گرفتار یک همسر بد شوید فیلسوف بزرگی می شوید. ( سقراط)
43- قبل از رفتن به جنگ یکی دو بار و پیش از رفتن به خواستگاری سه بار برای خودت دعا کن . ( یکی از دانشمندان لهستانی )
44- مطیع مرد باشید تا او شما را بپرستد. ( کارول بیکر)
45- من تنها با مردی ازدواج می کنم که عتیقه شناس باشد تا هر چه پیرتر شدم، برای او عزیزتر باشم . ( آگاتا کریستی)
46- هر چه متأهلان بیشتر شوند ، جنایت ها کمتر خواهد شد. ( ولتر)
47- هیچ چیز غرور مرد را به اندازه ی شادی همسرش بالا نمی برد، چون همیشه آن را مربوط به خودش می داند . ( جانسون )
48- زن ترجیح می دهد با مردی ازدواج کند که زندگی خوبی نداشته باشد ، اما نمی تواند مردی را که شنونده خوبی نیست ، تحمل کند. ( کینهابارد)
49- اصل و نسب مرد وقتی مشخص می شود که آنها بر سر مسائل کوچک با هم مشکل پیدا می کنند. ( شاو)
50- وقتی برای عروسی ات خیلی هزینه کنی ، مهمان هایت را یک شب خوشحال می کنی و خودت را عمری ناراحت ! ( روزنامه نگار ایرلندی )
51 – هیچ زنی در راه رضای خدا با مرد ازدواج نمی کند. ( ضرب المثل اسکاتلندی)
52 – با قرض اگر داماد شدی با خنده خداحافظی کن . ( ضرب المثل آلمانی )
53 – تا ازدواج نکرده ای نمی توانی درباره ی آن اظهار نظر کنی . ( شارل بودلر )
54 – دوام ازدواج یک قسمت رویِ محبت است و نُه قسمتش روی گذشت از خطا . ( ضرب المثل اسکاتلندی )
55 – ازدواج پدیده ای است برای تکامل مرد. ( مثل سانسکریت )
56 – زناشویی غصه های خیالی و موهوم را به غصه نقد و موجود تبدیل می کند . (ضرب المثل آلمانی )
57 – ازدواج قرارداد دو نفره ای است که در همه دنیا اعتبار دارد. ( مارک تواین )
58 – ازدواج مجموعه ای ازمزه هاست هم تلخی و شوری دارد. هم تندی و ترشی و شیرینی و بی مزگی . (ولتر )
60 – تا ازدواج نکرده ای نمی توانی درباره آن اظهار نظر کنی. ( شارل بودلر )
پنج شنبه سی یکم 2 1388

بادوام ترین خودرو در ایران چیست؟

ماکسیما

طی آخرین ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و بر اساس آزمون دوامی که این شرکت از چهار مدل خودرو سواری در زمستان سال گذشته به عمل آورد،

 ماکسیما بهترین خودرو ارزیابی شد و به همراه پژو405 تولیدی سایت خراسان در سطح کیفی خیلی خوب قرار گرفتند.

به گزارش سایت جهان،‌ بر اساس این ارزیابی که در سه ماهه چهارم سال گذشته به عمل آمده، چهار مدل خودرو سواری تحت آزمون قرار گرفتند که دو مدل از آن‌ها در سطح کیفی خیلی خوب و دو مدل نیز در سطح کیفی حداقل قابل قبول قرار گرفتند.

در این میان ماکسیما بدون داشتن ایراد ایمنی، عملکردی، اساسی و قابل توجه، با کیفیت‌ترین خودرو این دوره بوده است و به همراه پژو405 تولیدی سایت خراسان در سطح کیفی خیلی خوب قرار گرفت.

پژو405 تولیدی سایت خراسان نیز ایرادات ایمنی، عملکردی و اساسی نداشت، ولی دارای سه ایراد قابل توجه بود.

همچنین خودروهای پژو 405 تولیدی سایت تهران ایران خودرو با اکتساب یک ایراد ایمنی، یک ایراد اساسی و سه ایراد قابل توجه و پژو پارس با اکتساب یک ایراد ایمنی، دو ایراد اساسی و چهار ایراد قابل توجه در سطح حداقل قابل قبول قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، بر اساس آزمون دوامی نیز که در پاییز سال گذشته انجام شده بود، خودروهای هیوندا ورنا و ریو بدون داشتن ایرادات ایمنی، عملکردی و اساسی و با اکتساب تنها یک ایراد قابل توجه در سطح خیلی خوب بوده و با کیفیت‌ترین خودروهای دوره محسوب شده بودند.

خودروهای پژو پارس خراسان با داشتن دو ایراد اساسی و یک ایراد قابل توجه و سایپا 141 با داشتن یک ایراد اساسی و پنج ایراد قابل توجه در سطح خوب قرار گرفته بودند.

البته شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خودروی ون نارون را نیز در گروه سواری طبقه‌بندی کرده بود که این خودرو با اکتساب یک ایراد ایمنی و 12 ایراد قابل توجه در سطح حداقل قابل قبول قرار گرفت.

گفتنی است در این آزمون، خودروها طی 20 هزار کیلومتر تحت آزمون دوام قرار می‌گیرند.

پنج شنبه سی یکم 2 1388
نرم افزارهای اندکی در زمینه شبیه سازی ربات ها وجود دارد که یکی از آنها نرم افزار Microsoft robotic است که نرم افزاری با حجم زیاد و پر دردسر می باشد.

نرم افزار دیگر که توسط یک فرد سوئدی به نام Olivier Michel طراحی و توسعه داده شده است به نام webots است از مزایای این نرم افزار کم حجم بودن ، سرعت نصب بالا و محیطی تقریبا ساده با آزادی عمل بسیار است که فرد با آشنایی با برنامه نویسی به زبان C یا ++C یا جاوا قادر به اعمال هرگونه تغییری می باشد. همچنین می تواند با نرم افزار matlab ارتباط برقرار کند.

از ویژگی های خوب این نرم افزار دارا بودن تمام سنسورهای لازم برای طراحی ربات است و گرافیک بالا و مثال های متعدد بگونه ای که بیش از 5000 دانشگاه از این نرم افزار برای طراحی ربات استفاده می کنند .

در webots بوسیله محیط گرافیکی تک تک المانهای ربات کنار هم مفصل می شوند و هر کدام داری یک مرز مشخص خواهد بود و جرم و ویژگی های مکانیکی مشخص مانند اینرسی یا ضریب جهش الاستیسیته و سایر خواص به طوری که یک محیط کاملا نیوتنی را نخست فرد آماده می کند و سپس در این محیط ربات خود را می سازد و قرار می دهد و شروع به حرکت می کند و نتایج ان را به عینه می بیند . در صورت برخورد ربات با هر شی خارجی که دارای جرم و حجم است به مانند محیط واقعی تصادم صورت می گیرد و هر اتفاقی بسته به نیروها ممکن است بیفتد . لذا رباتی که در این نرم افزار شبیه سازی شود و با موفقیت ماموریتش را انجام بدهد در محیط طبیعی و پس از ساخت هم با همین موفقیت روبرو خواهد شد و webots یک محک بسیار عالی برای ساخت یک ربات است.

تمام الگوریتم حرکت و گریز از مانع ربات بوسیله برنامه نویسی به زبان C نوشته می شود پس از اینکه ربات در محیط توانست بایستد و شروع به حرکت متعادل کند . همه موتورها و محرکها در نهایت بوسیله برنامه کنترل ربات هدایت می شوند و محیط هم در صورت غیر هوا بودن مانند آب در رباتهای زیرآبی باید بوسیله برنامه نویسی به زبان c شبیه سازی شود و ویژگی هایش توضیح داده شود.

 

دسته ها : دانستنی ها
پنج شنبه سی یکم 2 1388

از پنجره به بیرون نگاه کردم آسمان ابری بود ، شاخه های خشکیده زمزمه او را می کردن وانتظار او را می کشیدند ، قطره های آب نم نم آسمان را ترک می کردن و به زمین تبعید می شدند . همه چیز این روزها در انتظار می گذشت ، انتظاری که چند ثانیه بیش به ظهور موعودش نمانده بود . اما خورشید کم کم از پشت دیوار ابری بیرون آمد. امروز صبح با طلوع دوباره خورشید تاریکی ها از  بین رفت ومی شد فکر کرد که فرصتی مجدد برای زندگی و جبران دیروز هست. آنگاه بود که کائنات لبخند شادی سردادند. آخر چند روزی بود که پشت دیوار ابری نشته بود . خورشید از خود می پرسید که اگر او نباشد آیا کسی دل تنگ او می شود ؟ برای همین دیواری از ابر برای خود ساخت که پشت آن پنهان شود ، خورشید فکر می کرد که دیگر برای کائنات عادی شده برای همین نیاز به تحول داشت نیاز به اعلام وجود... با درخت کهنسال مشورت کرد، درخت به او گفت : اگر خورشید نباشد هیچ کس نیست . اما او باورنداشت و می خواست ایمان پیدا کند روزی که پنهان شد ، گلها دیگر نخندیدن ، آن روز رودخانه مسیر خود راگم کرد در نبود اوهمه چیز بوی کهنگی می داد . همه پیش درخت پیر رفتن ، او به آنها مژده ی ظهور می داد و می گفت روزی او خواهد آمد . چند روز گذشت اما هیچکس به این وعض عادت نکرد همه در سکوت مطلق انتظار او را می کشیدند . در تمام این مدت این تاریکی و سایه ها بودند که پایکوبی می کردند ، پادشاه تاریکی ها داشت دنیا رافتح می کرد ، که صدای زمین هم در آمد روبه آسمان کرد و گفت : ما به تونیاز داریم. در نبود تو درختان دیگر دست های یک دیگر را نمی گیرند ،در نبود تو رود خانه از مسیر خود گم شده ،در نبود تو بلبلان دیگر نمی خوانند در نبود تو شادی دیگر رنگی ندارد از خفا بیرون بیا پیش ما برگرد . وخورشید از پشت دیوار ابری بیرون آمد کم کم همه جارا دستی کشید و روشن کرد ،انگار بازی رنگها بود درختان سبز، گلهای سرخ آسمان آبی دنیای رنگی ...

و این گونه بود که خورشید به خود ایمان آورد وتمام کائنات نیز هر سپیده دم انتظار او را می کشیدند و طلوع خورشید دیگر یک عادت نبود......

دسته ها : عشقولانه
سه شنبه بیست و دوم 2 1388
تاریخ ادبیّات و نمونه هاى نثر و نظم
. گروگان، حمید: «آثار آل قلم (منتخب یازده قرن نظم و نثر فارسى)»، مدرسه، 1369.
. آیینه وند، صادق: «ادبیّات انقلاب در شیعه» ، 2 ج، مرکز نشر فرهنگ اسلامى، 1359.
. آژند، یعقوب: «ادبیّات نوین ایران» ، امیرکبیر، 1363.
. شفیعى کدکنى، محمّدرضا: «اَدوار شعر فارسى (از مشروطیّت تا سقوط سلطنت)» ، توس، 1359.
.آرین پور، یحیى: «از صبا تا نیما» ، 2 ج، شرکت سهامى کتاب هاى جیبى، 1350.
. پنج استاد دانشگاه تهران: «برگزیده متون ادب فارسى» ، مرکز نشر دانشگاهى، 1366.
. براون، ادوارد: «تاریخ ادبى ایران (از قدیم ترین روزگاران تا زمان سعدى)» ، على پاشا صالح، امیرکبیر، سوم، 1356.
. براون، ادوراد: «تاریخ ادبى ایران (از سعدى تا جامى)» ، على اصغر حکمت، امیرکبیر، چهارم، 1357.
. همایى، جلال الدّین: «تاریخ ادبیّات ایران» ، 2 ج، فروغى، 1309.
. اته، هرمان: «تاریخ ادبیّات ایران» ، رضازاده شفق، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
. براون، ادوارد: «تاریخ ادبیّات ایران (از آغاز عهد صفویّه تا زمان حاضر)» ، رشید یاسمى، 1316.
.همایى، جلال الدّین: «تاریخ ادبیّات ایران از قدیمى ترین عصر تاریخى تا عصر حاضر» ، 2 ج، فروغى، 1340.
. صفا، ذبیح الله: «تاریخ ادبیّات در ایران» ، 5 ج.
. صفا، ذبیح الله: «تاریخ تحوّل نظم و نثر فارسى» ، امیرکبیر، 1353.
.. نفیسى، سعید: «تاریخ نظم و نثر در ایران و در زبان فارسى» ، 2 ج.
. صفا، ذبیح الله: «حماسه سرایى در ایران» ، پیروز، 1333.
. مؤذّنى، على محمّد: «در قلمرو آفتاب» ، قدیانى، 1372.
. حمیدى شیرازى، مهدى: «دریاى گوهر» ، 3ج، امیرکبیر، سوم، 1349.
. فروزانفر، بدیع الزّمان: «سخن و سخنوران» ، خوارزمى، دوم، 1332.
. شمیسا، سیروس: «سیر غزل در شعر فارسى» ، فردوس، 1362.
. صفا، ذبیح الله: «گنجینه سخن» ، دانشگاه تهران. 1330.
. دبیرسیاقى، محمّد: «نثرهاى دلاویز فارسى» ، زوّار، 1347.
. متینى، جلال: «نمونه هایى از نثر فصیح فارسى معاصر» ، کانون کتاب، 1338.


دسته ها : دانستنی ها
سه شنبه هشتم 2 1388
شعر معاصر
. دستغیب، عبدالعلى: «تحلیلى از شعر نو فارسى» ، صائب، 1345.
.
زرّین کوب، حمید: «چشم انداز شعر نو فارسى» ، توس، 1358.
.
یوشیج، نیما: «حرف هاى همسایه» ، دنیا.
.
شاهین، داریوش: «راهیان شعر امروز» ، 2ج، آپادانا، 1364.
.
دستغیب، عبدالعلى: «سایه روشن شعر نو پارسى» ، فرهنگ، 1348.
.
شاملو، احمد: «شاهکارها، زیباترین شعر نو» ، 1347.
.
کار، فریدون: «شاهکارهاى شعر معاصر ایران» ، امیرکبیر، 1337.
.
زرّین کوب، عبدالحسین: «شعر بى دروغ، شعر بى نقاب» ، علمى، 1346.
.
حقوقى، محمّد: «شعر نو از آغاز تا امروز» ، سازمان کتاب هاى جیبى، 1357.
.
سادات اشکورى، کاظم: «قاصد روزان ابرى (نگاهى به آثار چهار شاعر معاصر-بزرگمهر، 1366.
.
میرصادقى، میمنت:کتاب شناسى شعر نو در ایران
.
شاهرخى، محمود; مشفق کاشانى، عبّاس: «مجموعه شعر جنگ» ، امیرکبیر، 1367.
.
سازمان کتاب هاى جیبى: «نمونه هاى شعر آزاد» ، 1340.
.
داریوش، پرویز: «نمونه هاى شعر نو» ، سخن، 1325.


داستان معاصر
. میرصادقى، جمال: «ادبیّات داستانى» ، شفا، 1366.
. چند نویسنده (مصاحبه): «از روى دست رمان نویس» ، محسن سلیمانى، نشر هنر اسلامى، 1367.
. عابدى، داریوش: «پُلى به سوى داستان نویسى» ، مدرسه، 1371.
. سلیمانى، محسن: «چشم در چشم آینه (چند نقد و یک گفتار(
. موپاسان، گى دو: «داستان نویسى» ، احمد بیرشک، مجله سخن، دوره3، ش1.
. میرصادقى، جمال (مقدّمه): «داستان هاى نو» ، شباهنگ، 1366.
. سلیمانى، محسن:رمان چیست؟
. میرصادقى، جمال: «عناصر داستان» ، شفا، 1364.
. میر صادقى، جمال: «قصّه، داستان کوتاه، رمان» ، آگاه، 1360.
. سپانلو، محمّدعلى: «نویسندگان پیشرو ایران» ، زمان، 1362.
. کسمایى، على اکبر: «نویسندگان پیشگام در داستان نویسى امروز ایران» ، شرکت مؤلّفان و مترجمان ایران، 1363.
. یونسى، ابراهیم: «هنر داستان نویسى» ، امیرکبیر، 1352.

دسته ها : دانستنی ها
سه شنبه هشتم 2 1388

رمز بایوس

همانطور که مى دانید یکى از سدهایى که براى جلوگیرى از دسترسى افراد به سیستم مى تواند مورد استفاده قرار گیرد قرار دادن رمز عبور بر روى بایوس برد اصلى است. بدین منظور کافى است که هنگام راه اندازى کامپیوتر وارد تنظیمات Setup شده و رمز عبور موردنظر را براى دسترسى به Setup و یا سیستم تعیین کنید. اگرچه با توجه به نوع برد اصلى طریقه وارد شدن و تنظیمات مربوط به Setup متفاوت است ولى به عنوان راهنمایى این موارد براى یک نوع برد اصلى با بایوس Award شرح داده مى شود.
• • •

• قرار دادن رمز بایوس
جهت قرار دادن رمز عبور بر روى برد اصلى با بایوس
Award، ابتدا باید وارد Setup شوید. بدین منظور هنگام راه اندازى کامپیوتر کلید Del را از روى صفحه کلید فشار دهید (زمان فشار دادن این کلید توسط خود سیستم با ظاهر شدن پیغامى در پایین صفحه هنگام بوت شدن کامپیوتر اعلام مى شود). در صفحه تنظیمات Setup از ناحیه سمت راست بر روى گزینه Set Password قرار گرفته و کلید Enter را فشار دهید (لازم به یادآورى است که بدین منظور باید از کلیدهاى حرکتى صفحه کلید استفاده شود). در پاسخ به پیغام سیستم رمز عبور مورد نظر را وارد کرده و جهت حصول اطمینان از صحت رمز وارد شده مجدداً آن را در پنجره بعد تکرار کنید. پس از انجام موفقیت آمیز مراحل فوق تعیین رمز عبور بر روى Setup کامپیوتر شما انجام شده است. البته رمز تعیین شده صرفاً براى ورود به Setup بوده و اشخاص مختلف براى کار با سیستم با مانعى مواجه نخواهند شد. جهت اعمال رمز عبور تعیین شده به کل سیستم، از منوى اصلى Setup و از ناحیه سمت چپ، گزینه Advanced BIOS Features را انتخاب کنید. در صفحه ظاهر شده مقدار مربوط به Security Option را از حالت Setup به System تغییر دهید (بدین منظور بر روى گزینه مورد نظر قرار گرفته و کلید Page Down را فشار دهید). با فشردن دو بار کلید Esc از Setup خارج شده و در پاسخ به پیغام سیستم مبنى بر ذخیره تغییرات انجام شده پاسخ مثبت دهید. از این پس هنگام راه اندازى سیستم و قبل از بارگذارى سیستم عامل رمز عبور تعیین شده درخواست خواهد شد.

• حذف رمز بایوس
در صورتى که مایل به حذف رمز عبور تعیین شده بر روى کامپیوتر هستید (لازمه این کار اطلاع از رمز فعلى است) مجدداً همانطور که ذکر شد وارد
Setup شده (براى وارد شدن به Setup باید رمز عبور تعیین شده قبلى را در پاسخ به پیغام سیستم وارد کنید) و بر روى گزینه Set Password کلید Enter را فشار دهید. در پاسخ به پیغام سیستم مبنى بر تعیین رمز عبور فقط کلید Enter را به تنهایى فشار دهید. پیغام Password Disabled نمایانگر حذف رمز عبور تعیین شده است.

• کشف رمز بایوس
اگر رمز عبور تعیین شده را فراموش کرده اید زیاد جاى نگرانى وجود ندارد. راه هایى براى دسترسى مجدد به کامپیوتر وجود دارد که براى اطلاع شما دوستان گرامى در زیر درج مى شود.

روش اول- استفاده از شاه کلید: رمزهاى عبور زیر را بر روى کامپیوتر مورد نظر آزمایش کنید. بسیارى از بردهاى اصلى موجود در بازار با یکى از رمزهاى زیر باز خواهند شد.
AWARD SW, AWARD_SW, Award SW, AWARD PW, _award, awkward, J64, j256, j262, j332, j322, 01322222, 589589, 589721, 595595, 598598, HLT, SER, SKY_FOX, aLLy, aLLY, Condo, CONCAT, TTPTHA, aPAf, HLT, KDD, ZBAAACA, ZAAADA, ZJAAADC, djonet, AMI, A.M.I., AMI SW, AMI_SW, BIOS, PASSWORD, HEWITT RAND, Oder, LKWPETER, lkwpeter, BIOSTAR, biostar, BIOSSTAR, biosstar, ALFAROME, Syxz, Wodj

• روش دوم _
Clear CMOS: معمولاً اکثر بردهاى اصلى داراى Jumper است که با کمک آن مى توانید اطلاعات موجود در CMOS از جمله رمز عبور را پاک کنید (جهت اطلاع از محل قرارگیرى این Jumper و تنظیم آن به دفترچه راهنماى برد اصلى مراجعه کنید).

• روش سوم- خارج کردن باترى: یکى از روش هاى نسبتاً قطعى براى حذف رمز عبور درآوردن باترى برد اصلى و جازدن مجدد آن است. با درآوردن باترى به طور موقت اطلاعات موجود در
CMOS از جمله رمز عبور حذف خواهد شد.
روش هاى دیگرى مانند استفاده از فرمان
Debug و یا عوض کردن CMOS نیز وجود دارد که به دلیل کمبود جا از ذکر آنها خوددارى مى شود.
جمعه چهارم 2 1388
     تعمیر  چاپگر های سوزنی
1-ریبون جوهرمعمولا در چاپکر های سوزنی مورد استفاده قرار می گیرد.
2-چاپگرهای سوزنی معمولا در مقایسه با دیگر چاپگر ها صدای بیشتری را تولید می کنند.
3-در چاپگر های سوزنی،هد چاپگرپس از برخورد با ریبونجوهر به کاغذ ضربه می زند.
4-درچاپگر های سوزنی می توان از کاغذ های سوراخ دار استفاده کرد.
5-اصطلاح cpsمخفف عبارت characters per secondاست.
6-چاپگرهای سوزنی ضربه ای هستند.
7-daisy wheelاولین چاپگر هایی اند که به بازار عرضه شدند.
8-تغذیهTractor+غلتک نورد(Platen)+کابل هد چاپ +مکانیسم تغذیه کاغذ(tractor feed)+استپرموتور+واحد کنترل الکترونیکی(ECU)+ریبون جوهر از جمله بخش های اصلی یک چاپگر سوزنی محسوب می شوند.
9-در چاپگر های سوزنی قدیمی ازهد 9پینی  و در چاپگر های سوزنی جدیداز هد24پینی استفاده می شود.
10-در چاپگر های daisy wheel ،کاراکترهاروی میله های یک دایره چرخان قرار می گرفتد.
11-چاپگر های daisy wheel ،فقط یک نوع فونت را پشتیبانی می کنند.
12-اگر صفحه پرینت خروجی دارای کاراکتر های به هم ریخته باشد یا بخش هایی از آن حذف شده باشد باید برای حل این مشکل←کابل داده چاپگر را چک کنیم+حافظه چاپگر را پاک کنیم+کاهش تفکیک پذیری صفحه پرینت خروجی  را انجام دهیم.
13-معمولا علاوه بر منبع تغذیهACورودی،برای بخش های مختلف چاپگر سوزنی از ولتاژ های تغذیه5ولت و24ولتDCاستفاده می شود هر گونه ایرادی در این بخش،باعث از کار افتادن کلّ چاپگر می شود.
14-استپر موتور برای جا به جا کردن هد در عرض خطوط متوالی به کار می رود که اگر از کار بیفتد،کارتریج هد جا به جا نمی شود و چیزی روی صفحه پرینت گرفته نخواهد شد.
15-متداولترین چاپگر های ضربه ای که کماکان مورد استفاده قرار می گیرند ،همان چاپگر های سوزنی هستند ،البته قبل از آنها یکسری چاپگر های چرخ وفلکی و ماتریس نقطه ای نیز به بازار عرضه شدند که امروزه دیگر متداول نیستند.   
دسته ها : علوم وفنون
جمعه چهارم 2 1388
X